Poniższy poradnik jest przeznaczony dla  nowych użytkowników LiveChata. Zapoznaj się z podstawowymi funkcjami narzędzia, aby już od początku sprawnie móc komunikować się z Klientami. 

  1. Dostęp do narzędzia LiveChat
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta, konieczne będzie jego utworzenie przed przejściem do dalszych kroków. Możesz skorzystać z 14-dniowej wersji próbnej lub rozpocząć czat z naszym Konsultantem, aby uzyskać aż 21 dni testowania narzędzia. 
Jeśli firma, w której pracujesz korzysta już z LiveChata, nie ma potrzeby abyś zakładał konto samodzielnie. Poproś swojego managera o utworzenie konta dla Ciebie. Wówczas otrzymasz maila z zaproszeniem.

Istnieją dwa główne sposoby uzyskania dostępu do narzędzia LiveChat.
 
  1. Możesz zalogować się używając przeglądarki internetowej, oto adres strony: accounts.livechat.com
  2. Możesz dodać tę stronę do swoich zakładek, aby mieć ją zawsze pod ręką.
    Drugą opcją jest pobranie aplikacji na Twój komputer z systemem Windows lub Mac. Jeżeli chciałbyś korzystać z narzędzia również na telefonie – skorzystaj z dostępnej aplikacji mobilnej, która jest dostępna dla systemów iOS oraz Android.

         2. Proces wdrażania 

Po zalogowaniu się do aplikacji LiveChat, zostaniesz powitany przez trzy wprowadzające strony. Zostaną wyświetlone następujące zadania do wykonania:

  • Zainstaluj aplikację LiveChat na swojej stronie
  • Połącz się z Klientami na Facebooku
  • Zaproś osoby do swojego zespołu
Wyróżnione działania mają pomóc Ci przy pierwszym kontakcie z narzędziem. Jeżeli nie chcesz od razu wykonywać konfiguracji – możesz zrobić to później, klikając przycisk znajdujący się na dole strony

         3. Instalacja

Instalacja LiveChat jest oparta na kodzie JavaScript. Jeżeli chcesz zainstalować czat ręcznie, skopiuj gotowy kod znajdujący się w ustawieniach (Settings > Channels > Website) i wklej do plików swojej witryny HTML tuż przed tagiem . 

Jeśli Twoja strona znajduje się na WordPress lub Shopify, w Marketplace znajdziesz bezpłatne wtyczki wraz z samouczkami instalacji. 

Jeżeli nie jesteś techniczną osobą lub potrzebujesz pomocy – wyślij kod do osoby zarządzającej Twoją stroną  bezpośrednio z aplikacji, a uzyskasz pomoc we wdrożeniu narzędzia.

         4. Przyjmowanie czatów

Możesz zacząć przyjmować rozmowy tuż po zalogowaniu się do narzędzia LiveChat. Oznacza to, że gdy Klienci wejdą na czat na Twojej stronie, zostaną do Ciebie przypisani i będziecie mogli prowadzić rozmowę. W przypadku gdy chcesz się skupić na ustawieniach aplikacji, a rozmowy nie zostały przypisywane Tobie, wyłącz status przyjmowania czatów oznaczony jako “Accepting chats”.

Aplikacja ma wbudowany przełącznik, za pomocą którego możesz kontrolować przyjmowanie rozmów.

W aplikacji komputerowej znajdziesz go w lewym dolnym rogu, klikając ikonę swojego profilu. Po wyświetleniu się panelu zobaczysz opcję “Accepting chats”, dzięki której za pomocą przełącznika możesz wybrać odpowiedni status tej funkcji.

W aplikacji mobilnej schemat ten wygląda analogicznie. 

Wybierz ikonę swojego profilu znajdującą się w dolnym rogu aplikacji, a u góry panelu znajdziesz przycisk, za pomocą którego możesz zmienić status przyjmowania rozmów.

Możesz używać tej opcji w sytuacjach kiedy postanowisz zrobić sobie przerwę, nie chcesz, aby rozmowy były przypisywane Tobie lub zamierzasz skupić się na zarządzaniu kontem.

Więcej informacji na temat przyjmowania rozmów znajdziesz w dedykowanym poradniku. 

         5. Powiadomienia

Notyfikacje są istotnym elementem jeśli chodzi o prowadzenie rozmów w czasie rzeczywistym, w szczególności dla osoby początkującej. Oto kilka możliwych sposobów powiadomień, które możesz dostosować wedle własnych potrzeb:

  • Nowy odwiedzający stronę (New visitor) – otrzymasz powiadomienie, kiedy na Twojej witrynie pojawi się nowy gość – taka osoba jedynie przegląda stronę. Dzięki otrzymaniu takiego powiadomienia możesz przejąć inicjatywę i zacząć czat z potencjalnym Klientem. Aby przeglądać listę osób aktywnych na stronie, wejdź w zakładkę “Traffic” znajdującą się na pasku po lewej stronie w aplikacji. Na widocznej liście możesz wybrać opcję “Start chat”, aby rozpocząć rozmowę.
  • Przychodzący czat (Incoming chat) – takie powiadomienie otrzymasz kiedy Klient otworzy okno czatu.
  • Nowa wiadomość (New Message) – alert powiadomi Cię o każdej wiadomości wysłanej przez Klienta w trwającej rozmowie.

W przypadku kiedy chcesz zmienić ustawienia powiadomień i dostosować je według własnych upodobań, wybierz ikonę profilu, a następnie preferencje powiadomień (Notification preferences).

         6. Godziny offline

Godziny offline to czas, kiedy nie jesteś dostępny na czacie, czyli nie przyjmujesz rozmów.

W takich godzinach okno czatu zmieni się w formularz, który umożliwi odwiedzającym przesyłanie wiadomości, czyli ticketów. Tickety są odpowiednikami wiadomości e-mail, mają jednak krótszą formę. Pozostawione przez Klientów wiadomości możesz sprawdzić zakładce “Tickets”, która znajduje się na pasku po lewej stronie aplikacji. 

Kiedy odwiedzający pozostawi wiadomość w formie ticketu – zostaniesz o tym powiadomiony mailowo. W zakładce dostępnej w aplikacji wyświetli się ikonka z liczbą czekających na Twoją reakcję ticketów.

Jeżeli inny Agent z Twojego zespołu pozostanie aktywny, czyli będzie przyjmował rozmowy – widget czatu będzie cały czas dostępny dla odwiedzających witrynę.

         7. Kluczowe części aplikacji LiveChat

Na początku Twojej przygody z narzędziem, priorytetem będzie komunikacja z Klientem.

Oto 3 sekcje, z którymi musisz się zapoznać zanim zaczniesz komunikować się z odwiedzającymi Twoją stronę.

  • Chats (sekcja rozmów) w tym miejscu rozmawiasz z Klientami, sprawdzasz informację, jakie pozostawili w ankiecie, a także inne szczegóły zebrane przez system śledzenia.
  • Tickets  – sekcja ticketów to miejsce, gdzie sprawdzasz wiadomości pozostawione przez odwiedzających stronę, w godzinach offline. W tej sekcji możesz odpowiadać na wiadomości, ustawiać ich statusy bądź przekazywać innym Agentom.
  • Archives (archiwum) – w tej sekcji znajdziesz wszystkie zakończone rozmowy. Jest to w szczególności przydatne, jeśli chcesz sprawdzić dane lub informacje pozostawione przez Klientów w trakcie rozmowy. W tym miejscu znajdziesz wszystkie transkrypty odbytych rozmów i możesz do nich zajrzeć w dowolnym momencie.
Te trzy podstawowe sekcje sprawią, że Twoja komunikacja z Klientami będzie bardziej efektywna i będziesz się pewniej poruszał po funkcjonalnościach narzędzia. Zapoznaj się z nimi i korzystaj wedle własnych potrzeb.

         8. Dodatkowe informacje

LiveChat jako narzędzie angażuje Klientów do podjęcia rozmowy, dzięki czemu zostawiamy Tobie proces komunikacji jako element, na którym możesz się najbardziej skupić.

W przedstawionym poradniku pokazaliśmy funkcje oraz podstawowe funkcjonalności narzędzia, które będą szczególnie przydatne podczas pierwszych dni z LiveChatem. Jeśli wystarczająco przyswoiłeś już tę wiedzę, zapoznaj się z poniższymi tematami i poszerz swój zakres umiejętności i poziom komunikacji:

Uruchom bezpłatny trial LiveChat!

5-minutowa instalacja, licencja TEAM na 14 dni, niewymagana karta kredytowa.